Categorii
Joburi Profesionale Sfaturi Stiri

Branding personal: ce presupune și cum îl construiești

Să facem un exercițiu de imaginație: gândește-te la brandul tău preferat, apoi răspunde la următoarele întrebări: Care sunt elementele care îl fac memorabil?; Care este plus valoarea pe care o aduce?; Cum comunică și cum se raportează la publicul țintă?. Așa cum produsele și serviciile au nevoie de o strategie de brand pentru a-și crește nivelul de notorietate și a atrage clienți, la rândul tău, și tu poți să te brand-uiești.

Ce este branding-ul personal

Branding-ul personal reprezintă procesul prin care o persoană își creează și promovează o imagine publică, prin intermediul căreia se reflectă valorile, abilitățile, experiențele și personalitatea sa. Branding-ul personal este esențial pentru cei care doresc să se diferențieze într-o lume din ce în ce mai competitivă, fie că este vorba despre viața profesională sau de cea personală. 

Cum îl construiești

Pentru influenceri, freelanceri și speakerii, construirea unui brand personal puternic face parte din procesul de vânzare. Pentru oamenii obișnuiți, branding-ul personal crește nivelul de încredere în sine, deschide uși către noi oportunități și te ajută să te cunoști mai bine. Iată câteva sfaturi de care să ții cont când îți construiești brandul personal:

Descoperă-te. Primul pas în construirea unui brand personal de succes este să înțelegi cine ești, ce îți dorești să realizezi și care sunt valorile după care te ghidezi. Există multe întrebări pe care, poate, că nu ți le-ai pus vreodată, însă răspunsurile la unele dintre acestea reprezintă cheia către construirea unui brand personal memorabil. Exemple de întrebări:

  • Care sunt elementele care mă definesc?
  • Care sunt valorile mele?
  • Ce mă face să fiu unic?
  • Care sunt obiectivele mele, pe termen scurt și pe termen lung?
  • Cum vreau să fiu perceput de către cei din jur?

Stabilește obiective clare. Prin stabilirea unor obiective specifice, vei putea avea o viziune mai clară legată de imaginea pe care vrei să o construiești. Obiectivele bine definite permit crearea unui plan de acțiune concret, care te va ghida, în mod eficient, în procesul de construire a brandului tău personal. În plus, stabilirea obiectivelor îți permite să îți monitorizezi progresul și să evaluezi eficiența acțiunilor tale. Așadar, setează obiective clare, răspunzând la întrebările: Ce îmi doresc să realizez într-un an?; În cinci ani?; Dar în zece ani?.

Cunoaște publicul țintă. Cunoașterea publicului țintă este esențială în conturarea branding-ului personal, deoarece facilitează crearea unei strategii eficiente și relevante de promovare personală, care să rezoneze cu audiența ta specifică. Înțelegerea particularităților publicului țintă te ajută să îți structurezi mesajul într-un mod care să atragă și să capteze atenția celor cărora li te adresezi. De exemplu, dacă publicul tău țintă este format din profesioniști dintr-un anumit domeniu de activitate, modul în care comunici trebuie să fie relevant pentru interesele și nevoile lor particulare. 

Spune-ți povestea. Tuturor ne plac poveștile ;), iar o poveste personală autentică poate captiva și inspira publicul tău țintă, dacă este împărtășită în forma potrivită. Poveștile bine articulate pot crea o conexiune bazată pe emoție cu audiența ta. Oamenii se conectează mai ușor cu poveștile decât cu datele sau informațiile abstracte. De pildă, prin împărtășirea unei povești personale despre parcursul tău profesional, provocările întâlnite și lecțiile învățate, poți crea un sentiment de empatie și înțelegere din partea publicului.

Acordă mare atenție strategiei de conținut și identității vizuale. Identitatea vizuală și conținutul pe care îl generezi sunt două elemente cheie în ceea ce privește construirea brandului personal. Pe de-o parte, identitatea vizuală este cartea ta de vizită. Aceasta facilitează recunoașterea ta rapidă, te diferențiază față de restul și transmite valorile și personalitatea ta. O identitate vizuală bine concepută contribuie semnificativ la consolidarea și promovarea brandului tău personal și are superputerea de a te face memorabil în rândul publicului țintă. Pe de altă parte, printr-o strategie de conținut bine gândită, poți construi un brand personal puternic și de impact. Publicarea regulată de articole, bloguri, video-uri sau podcast-uri, care abordează subiecte de interes pentru publicul tău îți consolidează poziția de expert. Mai mult decât atât, conținutul de calitate pe care îl publici ajută la crearea și menținerea unei conexiuni permenente cu audiența ta. 

Optimizează-ți prezența din mediul online. În era digitală, modul în care te prezinți în mediul online impactează, într-o măsură semnificativă, imaginea pe care o proiectezi în ochii publicului. Așadar, este foarte important să te asiguri că toate profilurile tale din mediul online sunt complete și actualizate, iar conținutul pe care îl distribui e relevant, original și memorabil. De asemenea, felul în care te prezinți în mediul digital îți oferă oportunitatea de a ajunge la un public larg, global, prin intermediul unui website personal și a profilurilor create pe diverse platforme sociale. Acest lucru nu doar că îți crește notorietatea, dar constituie și un cadru ideal pentru a interacționa cu publicul larg, a participa la discuții relevante și a te conecta cu diverse comunități. Un alt element esențial pe care ar trebui să îl iei în calcul când vine vorba de conținutul pe care îl distribui este redat de faptul că deși ai libertate deplină de exprimare în mediul online, ești responsabil de impactul pe care conținutul tău îl are asupra societății și comunității tale. Așadar, e important să fii atent la ce comunici și la impactul pe care îl pot avea postările tale.

Profită de orice oportunitate de a face networking. Este binecunoscut faptul că networking-ul deschide uși către noi oportunități. Fiecare contact pe care îl adaugi în agendă îți oferă acces la o nouă rețea de contacte, amplificându-ți astfel vizibilitatea. Acest fapt îți permite să îți promovezi brandul personal către un public mai larg și să îți consolidezi imaginea în fața publicului. Totodată, networking-ul contribuie semnificativ la dezvoltarea ta profesională și personală. Interacțiunile cu diverși profesioniști îți oferă oportunitatea de a învăța din experiențele și cunoștințele lor, de a primi feedback valoros și de a rămâne la curent cu ultimele tendințe. Află de AICI cum poți face networking eficient. 

Solicită feedback și evoluează constant. Prin înțelegerea modului în care ești perceput, poți face ajustări pentru a-ți crea, treptat, imaginea pe care dorești să o proiectezi. Mai mult decât atât, caută mereu să te adaptezi schimbării și noilor contexte în care te afli. Fiind flexibil și deschis la feedback, poți ajusta mesajele și strategiile tale, pentru a rămâne relevant și de interes pentru audiența ta. De exemplu, dacă observi că anumite tipuri de conținut nu mai au impact, poți adapta rapid strategia de comunicare, pentru a atrage din nou atenția publicului.

Branding-ul personal este un proces complex și de durată, o călătorie continuă de autodescoperire și dezvoltare. Prin identificarea și maximizarea punctelor tale forte, crearea unei povești personale captivante, consolidarea unei prezențe online puternice și networking eficient, ai posibilitatea de a-ți construi un brand personal care să te diferențieze și să conducă la îndeplinirea obiectivelor tale.

Surse: