George Bernard Shaw (dramaturg, critic și activist politic irlandez) spunea cândva că este imposibil să progresezi fără schimbare, iar cei care nu-și schimbă viziunea, implicit, nu pot schimba nimic. După acest crez s-a ghidat de-a lungul anilor și Grupul BMW, o companie-reper în industria auto, care s-a adaptat mereu schimbării, s-a reinventat constant și a adus întotdeauna inovații în domeniul de activitate și nu numai.
Se spune că partea cea mai dificilă nu este să ajungi la un nivel înalt, ci să te menții acolo. Grupul BMW se menține la cel mai înalt nivel de decenii, motiv pentru care generează și o concurență foarte mare când vine vorba de oportunități profesionale. Noi am fost curioși să aflăm care este secretul și care sunt șansele de angajare în cadrul companiei, așa că am discutat cu Alexandru Șeremet, cel care ocupă de 16 ani rolul de Corporate Communication Manager la BMW România. Am povestit despre inovații în domeniul auto, mașina viitorului, cât de dificil este să obții un job în cadrul companiei, cum se derulează procesul de recrutare, ce îl motivează în activitatea profesională și multe altele.
Cu siguranță, multe persoane visează să lucreze pentru Grupul BMW și consideră că este un obiectiv dificil de atins. Totuși, cât de greu este să obții un job aici?
Consider că există întotdeauna locul potrivit pentru omul potrivit. BMW Group este una din cele mai apreciate şi de succes companii auto la nivel mondial – deci, interesul şi competiţia pentru a obţine un loc de muncă aici sunt mari. În același timp, într-o perioadă de transformări mari şi orientări către noi tehnologii, se dezvoltă noi structuri în interiorul companiei – de exemplu, pentru sisteme electrice de propulsie sau condus autonom, fapt care generează foarte multe oportunităţi de angajare pentru specialiști valoroşi. Avem mulţi români de succes care şi-au lăsat amprenta asupra BMW, ca ingineri sau ca manageri. Dacă eşti un bun profesionist, ai mereu o şansă de angajare. Mai mult, pasiunea pentru o companie care a fost construită şi a evoluat prin oameni pasionaţi, este un element foarte important. Dacă ești un inginer bun și eşti pasionat de automobile, încearcă să lucrezi la noi. Sunt multe canale online unde poţi descoperi oportunităţile de angajare globale din cadrul BMW, nu doar în România, şi mereu găseşti o şansă la noi. Eu recomand secțiunea bmwgroup.jobs, unde poți afla informații utile despre toate joburile disponibile în cadrul Grupului.
Cât de mare este echipa din România și care sunt joburile disponibile, în prezent, în cadrul BMW România?
BMW România gestionează exclusiv businessul de import şi distribuţie pentru mărcile BMW şi MINI la nivel naţional, ca parte a unei structuri regionale. Pentru că există multe sinergii la nivel de structură – de exemplu funcţii de HR, IT – echipa locală este foarte mică, mai puţin de 25 de oameni. Asta înseamnă că oportunităţile de angajare sunt mai mici. Totuși, există în fiecare an câteva poziţii de internship de șase luni. Avem programe de internship pentru marketing & sales, dar și pentru after sales, pe care le văd foarte valoroase. Suntem o echipă foarte deschisă şi cei tineri pot să înveţe mult din această experienţă.
Cum se derulează procesul de recrutare?
După selecţia preliminară a CV-urilor, urmează o serie de interviuri. La început, pe o platformă precum Teams, iar apoi urmează interviuri la care participă reprezentanţi HR, dar şi membri ai echipei, în funcţie de tipul poziţiei. Bineînţeles, în funcţie de rol și tipul comunicării, interviurile variază.
Care sunt principalele calități pe care ar trebui să le aibă un candidat pentru a avea șanse să obțină un job în cadrul companiei?
Avem privilegiul ca fiecare job disponibil să atragă mereu mult interes şi, implicit, multe aplicări. Astfel, putem alege, în general, dintre mai mulţi aplicanţi foarte buni. Avem exemple în care comunicarea virală ne-a adus peste 70 de aplicanţi pentru o poziţie de internship, multe aplicări venind în urma unei postări care s-a viralizat inclusiv pe Instagram.
Dincolo de nivelul de pregătire şi abilităţile tehnice, în funcţie de natura poziţiei, BMW Group România este un loc pentru pasionați. E foarte important să fii un profesionist bun, dar şi să iubeşti ceea ce faci. Suntem o echipă mică, dar tocmai asta ne face foarte apropiaţi şi, cred că mai mult ca în alte părţi, este importantă şi capacitatea de a te integra în echipă.
Există varianta de a lucra remote?
Comunicarea internă, directă, e importantă şi este cultivată şi prin faptul că echipa este mică. Angajaţii au, totuşi, oportunitatea de a lucra remote o zi pe săptămână, iar ora de început a programului de lucru este flexibilă.
Ești de 16 ani Corporate Communication Manager la BMW România. Ce te-a determinat să aplici pentru acest job și cum s-a derulat procesul de recrutare?
Am avut şansa să fiu alături de BMW România încă din primele luni. Am început să lucrez aici la câteva luni după ce compania se înfiinţase în România. Este foarte special să fii alături de o companie încă din primele momente. Veneam cu experienţă de câţiva ani pe comunicare la o altă companie auto importantă, am avut un interviu cu şefa de comunicare pe regiune la acea vreme, iar lucrurile s-au derulat foarte repede.
Ce te-a motivat și te motivează să continui să faci parte din această companie?
Este o companie valoroasă, mă mândresc să reprezint mărcile BMW Group în România. Am şansa ca funcţia mea, de relaţii cu presa, să fie una foarte apreciată şi susţinută în interiorul companiei, ceea ce îmi oferă foarte multe oportunităţi profesionale. Mai mult, după atât de mulţi ani de comunicare, am ajuns să cunosc compania foarte bine şi să mă consider foarte apropiat de mărcile pe care le reprezint, este firesc. De asemenea, mă bucur de oportunități nelimitate de a descoperi şi explora poveşti foarte diferite – de la istorie, personaje şi personalităţi până la multe chestiuni legate de tehnologie.
Care au fost cele mai frumoase experiențe profesionale pe care jobul pe care îl ai ți le-a oferit?
În primul rând, jobul meu îmi oferă oportunitatea să cunosc oameni. Sunt parte dintr-o echipă globală şi pot să interacţionez cu oameni din toată lumea – din Statele Unite până în Australia. Am organizat mici proiecte pe mai multe continente. În egală măsură, am organizat multe evenimente în România pentru jurnalişti străini din Portugalia, Polonia, Cehia, Olanda sau Statele Unite ale Americii. Este fascinant să priveşti ceea ce faci prin ochii altor culturi, ai o şansă foarte mare să te descoperi mai bine – pe tine, ceea ce faci tu, compania şi mărcile pe care le reprezinţi. La capitolul oameni, cel mai mult mă mândresc că am putut construi proiecte cu o serie de personalități legendare pentru industria auto şi pentru BMW, personalităţi de care acum mă simt apropiat şi pe care am putut să le aduc în premieră în România. Un exemplu în acest sens este Jochen Neerpasch, cel care a creat marca BMW M/ BMW Motorsport acum jumătate de secol. Să pot să îl cunosc cu adevărat, să îi descopăr povestea, să îl invit să conducă pe Transfăgărşan, să îi pot oferi o serie de momente unice, asta a fost deosebit de important pentru mine.
Totodată, sunt şi multe proiecte unde am avut nevoie de ani să obțin un rezultat valoros. Aici, cel mai drag exemplu este primul MINI electric de curse din istorie, un proiect 100% românesc. Nu doar că am semnat o premieră mondială absolută, dar a devenit un proiect care face performanţă şi câştigă respectul comunităţii de pasionaţi. Cel mai important pentru mine: am format în jurul proiectului o echipă foarte puternică alături de care, după trei ani, ne pregătim să facem mulţi paşi curajoşi și să scriem şi alte premiere mondiale. Faptul că m-am apropiat de oameni faini este un lucru minunat!
Brian Halligan, cofondatorul HubSpot, afirma următorul lucru: Innovation is to imagine the future and fill in the gaps. (Inovația înseamnă să îți imaginezi viitorul și să umpli golurile.). Pornind de la această afirmație: cum își imaginează Grupul BMW viitorul și cum își propune să umple golurile?
Industria auto, automobilul, modul în care ne deplasăm – toate sunt într-o transformare radicală. Sursele acestei schimbări sunt multiple şi fiecare cu impact mare. Vorbim de trecerea la noi sisteme de propulsie cu emisii zero, fie că e vorba de electric, hidrogen sau alte soluţii. Vedem o transformare către economia circulară, care are impact asupra modului în care selectăm şi extragem resursele naturale, cum construim produsele folosind tot mai multe materiale care sunt reciclate, dar şi cum putem să facem produsele noastre mai uşor de reciclat. Având în vedere că vorbim despre o transformare pe atât de multe planuri, aceasta înseamnă în egală măsură o mare provocare în a ne imagina viitorul, dar deschide și multe oportunităţi creative.
De-a lungul anilor, grupul BMW a reușit mereu să vină cu inovații în domeniul de activitate și să fie un reper în industria automotive. Care este secretul?
BMW are repere de design care definesc marca de 90 de ani, are o imagine sportivă definită consecvent pe baza unei tradiţii de peste jumătate de secol. Provocarea unei companii mari, cu structuri complexe şi o tradiţie puternică, este uneori rezistenţa la schimbare. Multe companii vorbesc despre o cultură sau proceduri care să susţină inovaţia. La BMW Group, există o istorie de zeci de ani în acest sens. De decenii, BMW a integrat structuri dedicate inovaţiei. Aşa este BMW Technick GmbH, o companie ce aparține BMW Group şi care are ca rol principal inovaţia şi explorarea de noi soluţii tehnologice de mai bine de 40 de ani. Cu submarca BMW i, lansată acum 15 ani, am oferit o foaie goală de hârtie inginerilor noştri, pentru a crea soluţii noi de mobilitate. Rezultatele au fost nu doar noi categorii de modele, dar şi tehnologii noi de producţie, mai eficiente şi mai prietenoase cu mediul, sau tehnologii inovatoare, care acum definesc întreaga gamă BMW, aşa cum este un sistem de propulsie electric unic şi inovator.
BMW Group lucrează zi de zi cu noi concepte, pentru a aduce mașini cât mai sustenabile pe șoselele viitorului. Concret, cum ar arăta un viitor sustenabil al industriei auto în viziunea Grupului?
Viziunea BMW Group despre viitor nu porneşte de la forme, ci de la concepte pe care compania îşi propune să le definească măsurabil şi clar. Acestea sunt: sustenabilitate, economie circulară, digitalizare, sisteme de propulsie cu emisii zero. O transformare radicală este imposibilă peste noapte, compania evoluează strategic, într-un plan care urmăreşte evoluţia unor obiective clare pe termen lung. Un exemplu este folosirea energiei din surse regenerabile în producţie, ca pârghie pentru reducerea emisiilor. Primul model electric de serie, BMW i3, era lansat în 2013 şi era construit, în premieră absolută, folosind numai energie verde. Pornind de la acest model, BMW a crescut treptat ponderea de energie verde în producţia globală, ajungând la 100% în 2020. Mai departe, din 2021 toate centrele de producţie folosesc carbon neutral, iar până în 2025 va începe producţia în prima fabrică unde nu se vor mai genera emisii de dioxid de carbon.
Cum vezi industria auto peste 20 de ani?
Industria auto trece printr-o transformare de nivelul trecerii de la telefon mobil cu taste la smartphone. Industria auto va fi semnificativ mai sustenabilă, mai digitală şi mai inteligentă. Motoarele electrice controlate inteligent vor crea automobile mult mai dinamice, mai rapide şi, paradoxal, mai sigure şi mai uşor de controlat. Inteligenţa artificială o să redefinească modul în care utilzăm maşina: condus autonom în situaţii plictisitoare sau pentru parcări, planificare inteligentă de rută cu soluţii de încărcare optime sau o interfaţă inteligentă cu utilizatorul, prin care maşina poate comunica prin limbaj natural cu cei din interior. Pe scurt, modul în care producem automobilele va fi unul mai sustenabil, definit prin economia circulară.