De la voluntar, la manager de echipă. Cum a ajuns Manu în doi ani de la voluntar la coordonator de vânzări

Coordonează vânzările pentru cea mai mare rețea de evenimente de carieră din România și Republica Moldova, Târgul de Cariere, dar a început ca promoter (în liceu) și voluntar (în facultate). Manuela Borza e Business Development Manager la Fapte și coordonatorul departamentului de vânzări în România și Republica Moldova la Târgul de Cariere (TdC). În 2013 Manu era studentă la Comunicare și Relații Publice și unul dintre cei peste 100 de voluntari TdC.

Doi ani mai târziu a venit la interviu la Fapte pentru poziția de Account Manager pentru Târgul de Cariere, iar după doar un an a ajuns să coordoneze vânzările. „Știam deja Târgul de Cariere ca voluntar. Am voluntariat la 4 ediții, în două sezoane, așa că în momentul în care am venit la interviul de angajare deja știam bine ce se petrece la târg, cunoașteam și companiile, am văzut cum e să strângi și să demontezi standuri (râde), eram familiarizată cu tot ce însemna TdC”, spune Manu.

De vânzări s-a legat mare parte din viața ei: la 6 ani voia să devină…vânzătoare de bilete de autobuz pentru compania locală de transport din Cluj, mai apoi se vedea lucrând la CFR – „mi se părea o meserie fascinantă să dau cu ciocanul în roțile de tren, mi se părea ceva atât de simplu!” În liceu a început să facă promoții în magazine pentru diverse companii, în facultate a început voluntariatul la Târgul de Cariere, pentru ca mai apoi să se angajeze part time în sectorul bancar.

Un om bun de vânzări trebuie să empatizeze”

Drumul pe care a decis însă să pășească nu e chiar cel mai ușor cu putință. Dacă mulți se feresc de vânzări ca necuratul de tămâie, Manu spune că nu a văzut niciodată vânzările ca pe ceva intruziv sau agresiv, din contră: „Cred că un om de vânzări trebuie, în primul rând, să empatizeze, să înțeleagă nevoile clientului, să-și cunoască foarte bine produsul, să creadă în el și să îi poată ghida și consilia pe clienți. Abia apoi vine vânzarea, dacă nevoile clientului se întâlnesc cu produsul”, ne spune Manu, care completează că, din punctul ei de vedere, insistența și agresivitatea sunt elemente care blochează vânzarea.

„Provocarea e să reușești să-l înțelegi și pe client – în cazul Târgului de Cariere vorbim despre cele peste 200 de companii cu care lucrăm -, dar și pe candidații care vin la târg și care trebuie să aibă o experiență cât mai frumoasă și să-și găsească un job, un internship sau o nouă provocare profesională”, afirmă ea.

Cu siguranță munca în vânzări – și în același timp în evenimente – nu e la fel de liniștită precum cea pe care și-a imaginat-o la 6 ani, când visa să vândă bilete de autobuz sau ca la 10 ani, când voia „ să dea cu ciocanul în roți de tren”. E însă mult mai palpitantă și mai intensă.

Vorbește despre vânzări și despre Târgul de Cariere cu la fel de multă pasiune ca atunci când ne povestește despre bichonul ei maltez, Clydee, semn că Manu își iubește jobul. Și câinele. : ) De ziua ta, Manu, noi cei din Fapte îți urăm La mulți ani!