Categorii
Interviuri Profesionale Stiri

Ștefan Ghelțu, inginer hardware, Marquardt România: „Spre deosebire de mașinile clasice, mașina viitorului va prelua o bună parte din atribuțiile șoferului, iar pe măsură ce crește gradul de automatizare, automobilul va fi din ce în ce mai facil de condus, mai confortabil și mai sigur”

Te-ai întrebat vreodată cum va arăta mașina viitorului?! Cei de la Marquardt s-au întrebat și nu doar s-au întrebat, ci au început să lucreze la propriul prototip de mașină a viitorului. Prima dată au creat DemoCar 1.0, iar apoi au trecut la nivelul următor: versiunea 2.0. Noi am fost curioși să aflăm mai multe despre mașina viitorului și am stat de vorbă cu o persoană direct implicată în acest proiect. Am povestit cu Ștefan Ghelțu, inginer hardware în departamentul de cercetare și dezvoltare din cadrul Marquardt România, despre ce va aduce nou mașina viitorului comparativ cu modelele clasice, cum se derulează colaborarea cu echipa din Germania, care sunt lucrurile de care are nevoie o echipă pentru a-și îndeplini obiectivele, ce presupune jobul de inginer hardware și multe altele.

DemoCar 2.0 reprezintă prototipul mașinii viitorului creat de Marquardt. Cum a început acest proiect? 

Compania noastră a creat DemoCar 1.0 și apoi versiunea nouă, 2.0, pentru a putea prezenta clienților noștri producători de automobile, dar și specialiștilor din domeniul mecatronicii, inovațiile Marquardt care vor schimba modul de a conduce un automobil. Deci, DemoCar 2.0 răspunde nevoii de a identifica modalitatea optimă prin care să fie prezentate interactiv noile tehnologii concepute și realizate de centrele de cercetare ale grupului Marquardt, care urmează să fie lansate pe piața automotive. DemoCar 2.0 ne permite să vizualizăm cum va arăta interiorul unui automobil în viitor și facilitează familiarizarea cu funcționalitățile tehnologice care vor fi puse la dispoziția clienților.  

Care sunt principalele elemente care vor diferenția mașina viitorului de mașinile construite după modelul clasic?

În automotive, tendința actuală este de optimizare a sistemelor de conducere autonomă, iar tehnologiile care stau la baza noului DemoCar fac posibil exact acest lucru. Spre deosebire de mașinile clasice, mașina viitorului va prelua o bună parte din atribuțiile șoferului, iar pe măsură ce crește gradul de automatizare, automobilul va fi din ce în ce mai facil de condus, mai confortabil și mai sigur, atât pentru conducător și pasageri, cât și pentru ceilalți participanți la trafic. Un exemplu care ține de funcționalități îl reprezintă suprafețele smart încălzite și iluminate dinamic, conectate la computerul de bord al automobilului, care includ elemente de control integrate cu feedback haptic (tactil).

DemoCar 2.0

Se spune că mașina viitorului va putea să comunice cu șoferul și cu exteriorul. Cum se va întâmpla asta? 

În timp ce comunicarea cu șoferul presupune executarea propriu-zisă a comenzilor de către autovehicul, comunicarea mașinii cu mediul exterior este în esență automatizată. Automobilul răspunde la anumiți stimuli externi în baza unor parametri prestabiliți, generând răspunsuri. Spre exemplu, la pornire, sistemul de autorizare PnD3 (Push’n’Drive 3) permite localizarea șoferului în exterior la o distanță record de până la 150 m și recunoașterea lui după smartphone sau smartwatch. Atunci când șoferul se apropie sub 10 metri, automobilul aprinde luminile, pregătindu-se pentru deschiderea portierei, care se face de la distanța de sub doi metri, prin recunoaștere gestuală. În momentul deschiderii portierei, mașina activează setările personalizate ale conducătorului, ajustând poziția și înălțimea scaunului, a oglinzilor, temperatura sau eventuale limitări de viteză – de exemplu, pentru un membru al familiei care este șofer începător. 

De asemenea, portiera are un sistem de iluminare și proiecție high-resolution care permite afișarea în exterior a unor scurte mesaje de atenționare. Este utilizată, astfel, funcția de avertizare optică, ea fiind o alternativă la contactul vizual cu participanții la trafic. De exemplu, atunci când am oprit și mă pregătesc să deschid portiera, aceasta proiectează pe pavaj o lumină roșie cu un mesaj de avertizare care permite să semnaleze intenția mea altor participanți la trafic – automobiliști sau bicicliști -, astfel încât aceștia să mă poată depăși în siguranță. În același timp, autovehiculul îmi transmite și mie ca șofer semnale de avertizare: senzorii exteriori detectează apropierea unui vehicul din spate și mă avertizează sub forma iluminării cu roșu a panourilor interioare ale ușii, astfel încât să mă asigur și să fac manevra în siguranță.

Știm că lucrați la DemoCar alături de colegii voștri din Germania. Cum ai descrie colaborarea cu echipa de acolo? 

Suntem cu toții dedicați proiectului, ne place ceea ce facem, așa că investim permanent eforturi pentru a progresa cu noile tehnologii, iar colaborarea dintre noi se bazează pe obiective comune și pe motivația de a atinge aceste obiective. Colegii sunt receptivi față de ideile pe care le propunem, discutăm în ce măsură soluțiile respective ar putea fi implementate, cu ce costuri și cât de mult ar contribui la eficientizarea produselor pe care le dezvoltăm.

Ca în orice echipă, cel mai probabil, au existat la un moment dat diferențe de opinie. Cum ați reușit să le depășiți?

Cultivăm flexibilitatea ca strategie de comunicare organizațională. Indiferent de problemă, nu stăm fixați pe o singură soluție, iar ideile propuse trec printr-un proces de dezbatere.

În opinia ta, care sunt lucrurile de care are nevoie o echipă pentru a-și îndeplini obiectivele?

În ordinea importanței, cred că este nevoie de o comunicare eficientă între colegi și direct cu superiorii ierarhici și de stabilirea cât mai precisă a obiectivelor pe proiecte, astfel încât măsurarea progresului să poată fi ușor urmărită.

Echipa Marquardt la Târgul de Cariere

În continuare, vom vorbi despre poziția pe care o ocupi în cadrul Marquardt. Ce  presupune jobul de inginer hardware?

Ca inginer hardware în departamentul de cercetare și dezvoltare, mă ocup de dezvoltarea conceptelor și arhitecturilor hardware pentru proiecte de inovație în domeniul automotive, apoi trec la implementarea practică a conceptelor, până la crearea de prototipuri și testarea acestora. Componenta de cercetare vizează partea de inovație, precum și identificarea soluțiilor optime pentru integrarea conceptelor în produse, pregătirea documentației, implicarea în procesul de review și oferirea de suport echipelor tehnice.

Care este partea ta preferată când vine vorba de jobul pe care îl ai?

Îmi place că activitatea mea îmbină flexibilitatea necesară pentru inovație cu rigoarea unor proceduri standard, care structurează sarcinile de lucru și le fac predictibile. Îmi mai place și faptul că aduce o colaborare strânsă între colegi, coeziunea echipei fiind o componentă foarte importantă în succesul proiectelor noastre.

Care sunt principalele trei lucruri pe care le iei în calcul în momentul în care decizi să îți cumperi o mașină?

Pe primul loc este siguranța pe care o oferă șoferului și pasagerilor, după care mă gândesc la ce nevoie trebuie să satisfacă mașina respectivă. De exemplu: am drumuri lungi de făcut, deoarece merg să-mi vizitez părinții sau merg la concerte și festivaluri rock prin țară, așa că sunt atent la tipul de drum frecventat, estimarea numărului de kilometri parcurși anual, manevrabilitate, confort etc. Nu în ultimul rând, sunt atent la raportul dintre performanță – dotări – costuri de întreținere și prețul de achiziție. Dacă mașina pe care o conduc are și ceva din inovațiile companiei noastre, atunci asta îmi dă o senzație de confort sporit, știind pe ce mă bazez.