Categorii
Interviuri Joburi Profesionale Sfaturi Speakeri

Raluca Culda, career coach: „Cum te reinventezi? Iei toate abilitățile, talentele, competențele, experiența, cunoștințele pe care le-ai dobândit în toți anii tăi de viață și de activitate și le pui într-o formă nouă”

„Când lucrurile nu funcționează așa cum îți dorești, e cel mai bun moment să te reinventezi”, spunea cândva actorul american George Lopez. Cu toții avem această superputere de a ne reinventa, indiferent că e vorba despre viața personală sau cea profesională. În prezent, se vorbește tot mai mult despre reinventarea în plan profesional și despre ce presupune acest proces, iar întrebarea Cum te reinventezi? apare tot mai des în contextul dat. La această întrebare, putem afla răspunsuri utile de la persoane care îi ajută constant pe cei din jur să se reinventeze. O astfel de persoană este și Raluca Culda, career coach, psiholog, antreprenor și inițiatoarea programelor Reinventează-ți cariera și Noul tău job în 90 de zile. Am stat de vorbă cu Raluca despre reinventare profesională, cum îți alegi corect drumul profesional, principalele obstacole pe care le întâlnesc oamenii aflați în căutarea unui job și cum le pot depăși, recunoașterea propriilor competențe, avantajele participării la evenimentele de recrutare organizate fizic, cum să îți maximizezi șansele de a obține un anumit job, cel mai recent program al ei și multe altele.

Ce înseamnă să te reinventezi în plan profesional și care sunt pașii de urmat?

Adevărul este că atunci când vorbim de reinventare, foarte mulți dintre noi credem că trebuie să facem ceva cu totul și cu totul special. Am întâlnit mulți profesioniști care își doreau o reinventare profesională, însă se blocau pentru că aveau impresia că trebuie să facă altceva decât au făcut până acum. Și da, și nu. Cum te reinventezi? Iei toate abilitățile, talentele, competențele, experiența, cunoștințele pe care le-ai dobândit în toți anii tăi de viață și de activitate și le pui într-o formă nouă. Partea de reinventare începe întotdeauna la nivel personal. 

Ai nevoie de trei lucruri esențiale: să te cunoști mai bine, să ai mai multă încredere în tine și să crezi cu adevărat că meriți o viață profesională mai bună. Fie că este vorba despre un salariu mult mai bun decât ai acum, fie că este vorba despre un alt angajator sau cu totul o altă viață profesională, cum ar fi să lucrezi dintr-o altă țară sau să lucrezi într-un domeniu total diferit de ce faci acum.

Multe persoane întâmpină dificultăți în momentul în care trebuie să își aleagă drumul profesional. Cum îți dai seama ce ți se potrivește cel mai bine?

Căutarea noastră este pentru ceea ce putem munci cu plăcere și nu pentru munca în sine, pentru un statut social sau pentru siguranța financiară. Trebuie să (re)cunoaștem multe despre ceea ce iubim înainte de a trece (prea repede) spre formularea unui plan de carieră. Copilăria este depozitul de cunoștințe accidentale despre carieră, deoarece era o perioadă în care eram capabili să ne angajăm în activități pentru valoarea lor, mai degrabă decât din cauza presiunilor financiare.

Oricine dintre noi poate începe prin a face acest exercițiu:

  • Amintește-ți 5 jocuri sau activități care ți-au plăcut în copilărie. Completează această propoziție: Mi-a plăcut pentru că……………
  • Acum completează această afirmație: Sunt o persoana căreia îi place……………….

Care sunt principalele obstacole pe care le întâlnesc oamenii aflați în căutarea unui job?

Lucrez în recrutare de mai bine de 17 ani și în acest timp am văzut trei greșeli constante pe care le fac cea mai mare parte a oamenilor care nu își găsesc un job repede, nu își găsesc un job bun care să îi împlinească sau își găsesc o companie și un manager de la care vor să plece de la bun început.

Greșeala numărul unu este că nu își cunosc cu adevărat abilitățile și ceea ce au de oferit. Foarte mulți candidați pleacă de la premisa că ei trebuie să aleagă ce le oferă piața, respectiv că fostul sau actualul angajator le definește abilitățile, cunoștințele, chiar și nivelul salarial. Nu fac un inventar a ceea ce au ei de oferit așadar ajung din lac în puț.

Cea de-a doua greșeală este că nu întreprind acest proiect de a găsi un job mai bun cu adevărat, nu îl iau în serios. Ce fac este că ajung într-un punct de durere la jobul actual și pe urmă își doresc din suflet să plece, dar nu fac pași micuți pentru a-și găsi un job, ci se așteaptă să se întâmple peste noapte. Nu își propun o dată sau o lună în care să înceapă următorul job, nu îl etapizează pe săptămâni. Mai aplică astăzi, mâine, cam o dată pe săptămână la unul, două joburi și, evident, că șase luni mai târziu se plâng că nu există joburi bune pe piață, când de fapt nu există pentru că nu le-au căutat.

Și greșeala numărul trei, pe care pot să spun că o fac 99% dintre candidați, este că nu se duc să contacteze direct companiile de care sunt interesați. Marea majoritate a candidaților din România aplică la anunțurile de recrutare de pe site-uri și așteaptă să fie contactați. Chiar dacă au companii de interes cărora le-ar putea scrie un email în care să se prezinte, presupun că dacă fac lucrul acesta vor părea disperați și cumva o să-și scadă șansele de a primi cu adevărat jobul, ceea ce nu este adevărat. Aceste trei greșeli sunt cele care asigură un proces lung, anevoios și dificil să-ți găsești jobul pe care îl meriți și care ar putea să ajungă la tine în mai puțin de 90 de zile.

Ce soluții propui pentru a depăși cu brio aceste obstacole?

În primul rând, ia totul în serios, construiește-ți un plan real cu acțiuni săptămânale, care să te ducă la jobul pe care îl meriți. În al doilea rând, fă o listă cu companiile care îți plac, în a căror valori te regăsești sau care au joburi relevante pentru tine și nu neapărat joburi disponibile acum, dar (companii) relevante. Compune un e-mail sub forma unei scrisori de intenție și prezintă-te în calitate de candidat. În al treilea rând, lucrează cu feedback-ul primit din piață. Dacă aplici la foarte multe joburi și nu ești chemat la interviu, schimbă ceva la CV-ul tău și la modul de aplicare. Dacă participi la interviuri, dar nu primești o ofertă, înțelege și caută să afli ce anume este nevoie să schimbi la tipul de job la care te duci la interviu și pe urmă la cum te prezinți. Lucrează cu această experiență și nu lăsa lucrurile la voia întâmplării sau, mai rău, la voia pieței.

Recunoașterea propriilor competențe este foarte importantă. Cum ajungi să îți recunoști competențele și să știi cum să te poziționezi față de un angajator?

Recunosc, aceasta este partea unde cele mai multe persoane cu care lucrez în programul de coaching în carieră se blochează. Pentru că suntem obișnuiți să ne spună exteriorul cât valorăm și ce știm să facem și când vine vorba să ne prezentăm, în general, alegem una dintre aceste două extreme. Fie ne sub-apreciem, fie ne supra-apreciem.

Îți propun o modalitate simplă de a-ți recunoaște competențele față de angajator. Scrie o listă cu toate, toate, toate lucrurile pe care știi să le faci. Absolut toate. Scorează-le, pune-le în categorii. Pot să fie categorii de genul: lucrul cu clienții, negociere, marketing online, comunicare și așa mai departe. Când vine vorba despre a evalua competențele, alege două tipuri de scor, pe o scară de la 1 la 3. Unu însemnând deloc și trei însemnând excepțional. Primă dată scorează cât de mult îți place să faci acea activitate. Chiar dacă ai rezultate bune, dar nu îți place sau urăști de-a dreptul activitatea respectivă, nu poți să ajungi la performanță.

Cea de-a doua scorare este cât de mult vrei să înveți despre acea zonă. Alege-le pe cele cu scor 3, adică excepțional, și o să vezi acolo o întrepătrundere între cunoștință și interes. Competența intervine la suprapunerea dintre îmi place ceea ce fac și vreau să învăț mai mult. Pentru că și acolo unde greșești, eșuezi, nu ai rezultate. Când vine vorba de ceva care îți place să faci, o să înveți mai ușor din eșec și o să devii și mai competent. Aceasta este modalitatea în care să te poziționezi față de orice angajator. Să te duci și să te prezinti exact așa: acestea sunt lucrurile pe care știu să le fac și îmi place să le fac. Asta îmi oferă competență, capacitatea mea de a învăța constant în aceste domenii.

În cazul în care aplici la mai multe joburi, dar nu ești contactat de către angajator, cum identifici cauzele?

În cazul în care aplici la foarte multe job-uri și nu ești contactat pentru un interviu, 99% dintre situații ai una dintre aceste două probleme: fie nu aplici la job-uri care să fie relevante pentru experiența ta, fie nu ai un CV care să te prezinte angajatorului așa cum trebuie.

Ce înseamnă prima? Înseamnă că ești în căutare de orice fel de job și aplici în disperare și cea de-a doua este că CV-ul tău nu transmite ceea ce tu personal știi, cunoști și poți să faci pentru acea companie, compatibil cu acel rol. Scopul CV-ului este să îți aducă un prim interviu. Așadar, ai nevoie să construiești CV-ul într-o formă în care să te aducă față în față sau telefonic într-o discuție cu angajatorul. Și foarte mulți candidați nu iau în calcul această etapă. Nu își pregătesc candidatura în așa fel încât să aibă loc primul pas.

Ce trebuie să faci pentru a avea șanse cât mai mari să fii chemat la un interviu și, apoi, să obții jobul dorit?

Să fi chemat la interviu și să obții o ofertă de angajare sunt două lucruri diferite, care pentru aceeași persoană trebuie tratate un pic diferit. Ca să fii chemat la interviu, cele mai mari șanse le ai dacă aplici la jobul potrivit pentru experiența și competențele tale, iar apoi să ai un CV actualizat pentru jobul la care aplici, astfel încât să fie evident pentru angajator că merită o discuție cu tine. Ca să obții jobul dorit, ai nevoie să te pregătești pentru interviul de angajare într-o formulă de win-win, adică să te duci ca la un partener de business posibil și să fii pregătit să te prezinți în cea mai bună formă posibilă.

Cum gestionezi situația în care îți dorești foarte mult să obții un job, dar în final angajatorul decide să ofere poziția respectivă altcuiva?

În situația aceasta, eu te invit să te întrebi ce fel de beneficii ai tu pentru faptul că nu ai primit acest job. În experiența mea de angajat, am observat că nu am primit job-urile pe care mi le doream atunci când îmi doream foarte, foarte mult o situație și nu vedeam cu adevărat ce însemna acel job pentru viața mea. Spre exemplu, mi-am dorit foarte, foarte mult, undeva pe la 24 de ani, să fac parte dintr-o companie de recrutare și nu am văzut faptul că nu exista organizare, stilul de management de acolo era unul foarte directiv și agresiv și am fost recunoscătoare după ce mi-au respins oferta și m-am uitat cu atenție ce beneficii am avut eu în situația dată, cum ar fi arătat viața mea dacă aș fi acceptat, dacă aș fi primit acea ofertă. Eu cred, la fel ca oricare lucru din viață, că job-ul este potrivit la momentul potrivit din viața ta. Așadar, uită-te ce anume câștigi și nu ce pierzi.

Ce trebuie să iei în calcul înainte de a accepta o ofertă de muncă?

Înainte să accepți o ofertă de muncă, este important să iei în calcul următoarele:

  • Această companie îți respectă valorile?
  • Este acest job unul de sacrificiu sau este cel mai bun pentru tine?
  • Accepți acest job din disperarea momentului sau este o alegere din toată inima?
  • În compania aceasta vezi oportunități să poți pune în practică cât mai multe dintre cunoștințele, talentele și abilitățile tale naturale?

Este important atunci când accepți o ofertă de muncă să înțelegi că tu ești cel care alege.În realitate, nu angajatorul, ci angajatul este cel care decide procesul, așa că alege pentru viitor și alege cu inima deschisă, nu din disperare sau din teamă.

Persoanele aflate la început de drum profesional spun adesea că întâmpină dificultăți în a-și găsi un job deoarece nu au experiență. Cum poate cineva fără experiență profesională să devină un candidat competitiv?

Candidații care sunt la început de drum au câteva avantaje importante pe care majoritatea dintre ei nu știu să le folosească. Când te angajezi într-o companie, este foarte important să reții că nu este despre ceea ce știi. Toți angajatorii înțeleg modalitatea în care sistemul de învățământ nu este adaptat la piața muncii. Este însă foarte important cum faci lucrurile, ce experiență pe zona de digitalizare ai și care sunt abilitățile tale native pe care poți să le pui într-un job.

Unii dintre candidați au abilități foarte bune de comunicare. Sunt extroverți, au vorbit în public, au făcut parte din organizații în care s-au implicat în coordonarea de proiecte. Alții au abilități foarte bune de management. Sunt cei pe care se pot baza colegii când vine vorba să ducă un lucru până la capăt, să strunească echipa ca să-și atingă deadline-ul. Alți candidați sunt vizionari, au idei, folosesc creativitatea în folosul echipei.

Ce nu fac marea majoritate a candidaților, și când spun marea majoritate vorbesc de peste 90% dintre cei la început de drum, este să se uite ce au cu adevărat în tolba lor de competențe și abilități și să se prezinte cu asta. Ei se compară cu oameni cu peste 10-12 ani de expertiză și evident că dacă faci această comparație e ca și când acum începi să alergi pentru prima dată și tu te compari cu o persoană care a alergat deja primul maraton, clar o să ieși în deficit.

Nu e vorba doar de mindset aici, iar candidații au nevoie să înțeleaga că fiecare companie are angajați din toate categoriile. Are și junior, și specialist, are și experți. Un candidat nou nu are un dezavantaj prin faptul că este junior, ci are foarte multe avantaje, doar trebuie să fie dispus să le numere și să și le asume.

Cum percepi evenimentele de recrutare organizate fizic, care permit interacțiunea directă dintre candidați și angajatori?

Evenimentele de recrutare organizate în spațiu fizic au un extraordinar de mare avantaj atât pentru angajați, cât și pentru angajatori. Acestea pun oamenii care înainte se căutau în mediile online, fie pe site-uri de recrutare sau platforme de LinkedIn, față în față. În sfârșit, candidații au ocazia să vadă acel om din HR sau acel om din management, cu care și-ar fi dorit să discute de foarte mult timp. De asemenea, un alt avantaj pentru candidați este că au posibilitatea să audă din gura celor mai calificate persoane ce se întâmplă cu acea companie în acel an, ce planuri de viitor are și dacă este momentul potrivit pentru el să aplice la un job. Aceste evenimente de recrutare organizate fizic nu sunt doar niște locuri unde vii să îți lași un CV, dimpotrivă, aș spune că e printre ultimele lucruri pentru care sunt organizate. Acolo ai ocazia să te întâlnești cu companii de interes și să vezi dacă va potriviți cu adevărat și merită atenția ta.

Cum ar trebui să se pregătească un candidat pentru asemenea evenimente?

Orice candidat care participă la un eveniment de recrutare fizic ar trebui să aibă în primul rând pliantul cu companiile prezente și să-și facă un program de vizite. Dincolo de a face browsing pe la fiecare stand și a lua lucruri de interes, gen pixuri, agende sau alte lucruri micuțe, este important să știe care sunt companiile cu care vrea să stea de vorbă.

Al doilea lucru pe care să-l facă este să își facă un plan cu întrebări, o listă cu trei-patru întrebări pentru acele companii care sunt de interes. În funcție de răspunsul pe care îl oferă, să știe către care să se îndrepte. De asemenea, eu recomand să aibă pregătit telefonul sau o tabletă și să se conecteze folosind LinkedIn cu oamenii din HR sau managerii pe care îi întâlnește la stand și care sunt de interes. În loc să lase un CV fizic, mai bine se conectează pe LinkedIn sau ia o carte de vizită, salvează adresa de e-mail și se asigură că în următoarea săptămână trimite un e-mail persoanei respective cu CV-ul și o scrisoare de intenție.

Care sunt principalele  avantaje ale evenimentelor de recrutare organizate fizic?

Oamenii au acces unii la ceilalți și se conecteaza mai rapid. E ca și cand poți avea un mini-interviu, fără sa treci printr-un proces riguros de selecție și comparație cu mulți alți candidați. Cele mai importante 3 beneficii sunt: rapiditatea conectării; impactul pe care îl poți lăsa posibilului angajator și resursele pe care le ai la dispoziție să îți găsești un job. E un fel de all you can work :).

Știm că după programul Reinventează-ți cariera, ai lansat un nou program, și anume Noul tău job în 90 de zile. Te rog să ne dai mai multe detalii despre acesta și cum se derulează.

Noul tău job în 90 de zile este un program online de coaching în carieră, compus din 21 de lecții video, teme și exerciții de lucru, în urma căruia înveți cum să implementezi o hartă de acțiuni concrete, care să te scutească de stres și efort inutil și să-ți aducă o ofertă de job în maximum 90 de zile.

Am construit programul Noul Tău Job în 90 de zile după experiența de coaching unu la unu cu clienții care doreau să-și găsească un job și rezultatele lor extraordinare. Am lucrat cu candidați care căutau un job de mai bine de un an de zile și au primit două oferte de muncă în șase săptămâni din momentul în care am început programul. Am lucrat cu candidați care doreau să ajungă într-un domeniu foarte nișat la o singură companie și după opt săptămâni de lucru împreună au primit ofertă exact de la acea companie, folosindu-se de metodologia pe care le-am pus-o la dispoziție. Practic, în acest program de coaching online, fiecare participant este ghidat cu metode testate pentru a obține un interviu în mai puțin de trei săptămâni de la începerea programului și în maxim 90 de zile să fie gata să înceapă un nou loc de muncă.

În program, găsești absolut toate resursele de care ai nevoie: cum să-ți faci CV-ul, cum să-ți faci profilul de LinkedIn, care sunt companiile care îți respectă valorile, ce abilități și talente ai de oferit, care e modalitatea în care să aplici la job-uri și  identifici job-urile care să se potrivească dorințelor tale, cum să te pregătești de interviu, cum să te îmbraci, ce întrebări să pregătești, până la modul în care să arate oferta de muncă și cum să îți negociezi salariul în cel mai bun mod posibil.

Este un program comprehensiv care poate să fie parcurs în două săptămâni sau în șase luni de zile în funcție de cât de repede cineva își dorește un job. Îl recomand tuturor profesioniștilor și experților care doresc să își găsească un job, fie că este vorba de aceeași industrie, fie că vor să facă o reinventare profesională cu totul.

*Mai multe despre Raluca Culda, activitatea ei și a echipei pe care o coordonează, poți afla AICI.