Categorii
Interviuri Joburi Profesionale Stiri

Trenduri pe piața muncii în 2023: quiet hiring & rage-applying

Dinamica pieței muncii, modul în care se raportează angajații în prezent la jobul pe care îl au, viziunea angajatorilor despre eficientizarea mecanismelor din cadrul unei companii, precum și contextul social au determinat apariția unor noi trenduri în sfera profesională. Dacă în trecut tendințele dintr-un anumit domeniu erau răspândite cu ajutorul mass-media, în momentul de față acestea câștigă notorietate prin intermediul rețelelor sociale. În ultimii ani, rețeaua socială TikTok a câștigat tot mai multă popularitate și s-a transformat într-un inițiator de trenduri. Începutul anului 2023 aduce în prim-plan diverse trenduri pe piața muncii, iar printre cele mai mediatizate se numără quiet hiring și rage-applying.

Quiet hiring, antidot pentru quiet quitting

Fenomenul numit quiet quitting, care a avut un impact semnificativ asupra pieței muncii în anul 2022, face referire la concentrarea pe sarcinile strict legate de fișa postului, cu scopul de a evita munca suplimentară. Cu alte cuvinte, este vorba de a face minimul necesar pentru a-ți îndeplini sarcinile și de a stabili limite clare în vederea îmbunătățirii echilibrului dintre viața profesională și cea personală (Mai multe detalii despre quiet quitting poți afla aici.). Din dorința angajatorilor și a recrutorilor de a combate quiet quitting-ul, a luat amploare quiet hiring-ul. Deși nu este un fenomen nou, ci doar apare sub o denumire mai updatată, acesta a devenit în ultimul timp o practică tot mai des întâlnită în cadrul companiilor. Pe scurt, quiet hiring-ul reprezintă o strategie prin care companiile pregătesc angajații actuali pentru noi roluri, noi atribuții sau noi domenii de activitate, fie temporar, fie permanent, pentru a se adapta la nevoile instituției pentru care lucrează. Aspectul care face ca acest subiect să fie unul controversat este legat de faptul că, de obicei, quiet hiring-ul nu vine imediat cu o promovare sau o mărire de salariu, deși e posibil ca acestea să apară pe parcurs, în funcție de modul în care se vor derula ulterior discuțiile dintre angajat și angajator.

Mobilitatea internă a talentelor și retenția angajaților prin quiet hiring

Într-un cadru ideal, quiet hiring-ul încurajează mobilitatea internă a talentelor, prin repartizarea angajaților, ținând cont de nevoile organizației și abilitățile angajaților. Pentru angajatori, quiet hiring-ul înseamnă timp economisit în procesul de recrutare și, de asemenea, poate ajuta și la retenție: dacă un angajat bun simte că e momentul să caute noi provocări și se gândește să își schimbe jobul, faptul că are oportunitatea de a se muta pe o altă poziție mai bună și care implică mai multă responsabilitate îl poate determina să nu mai demisioneze. De menționat este și că este de datoria angajatorilor să ofere oportunități specifice de perfecționare pentru a-i ajuta pe angajați să răspundă nevoilor organizaționale în evoluție. Totodată, un nou rol, noi atribuții sau un nou domeniu pot aduce un salariu mai mare, o promovare, bonusuri, program mai flexibil sau alte beneficii.

Cum să procedezi dacă te confrunți cu acest fenomen 

  • discută direct cu superiorul tău despre situație și află răspunsuri la toate nelămuririle tale; nu ezita să îți expui punctul de vedere și așteptările pe care le ai
  • fii onest cu tine și cu interlocutorul tău
  • pune în balanță avantajele și dezavantajele
  • abordează în discuția cu superiorul tău subiectul unei promovări sau măriri de salariu
  • cere detalii precise despre noile atribuții, noul rol, program, beneficii
  • nu uita de propriile obiective profesionale și află în ce măsură le vei putea atinge
  • ține cont de echilibrul dintre viața profesională și cea privată
  • află dacă vei putea face față volumului de muncă

Fără îndoială, quiet hiring-ul oferă multiple beneficii angajaților, dar există riscul ca acest proces să fie folosit pentru a da mai mult de lucru unui singur angajat care, în lipsa unei înțelegeri în prealabil a schimbărilor la care va trebui să se adapteze, ar putea ajunge la burnout. Așadar, comunicarea dintre angajator și salariați în astfel de contexte este esențială.

Rage-applying, cel mai nou trend de pe TikTok

Dacă anul trecut lipsa de apreciere și de motivație i-a determinat pe angajați să adere la fenomenul quiet quitting, în 2023 se pare că angajații adoptă o nouă strategie, și anume rage-applying-ul. Termenul de rage-applying se referă la încercarea de a direcționa furia și frustrarea acumulate la locul de muncă spre a aplica pentru cât mai multe joburi simultan. Acest lucru se întâmplă, de obicei, atunci când angajații sunt nemulțumiți de actualul loc de muncă și caută modalități de a pleca din acest mediu. 

Cum s-a viralizat trendul

Chiar dacă strategia de a aplica pentru mai multe joburi în același timp nu este una nouă, fenomenul a luat amploare pe rețelele sociale la finalul anului trecut și continuă să se manifeste și acum. În decembrie 2022, un utilizator canadian de TikTok a împărtășit experiența sa de a aplica pentru 15 joburi, ca urmare a nemulțumirilor față de locul de muncă pe care îl avea în acel moment. Ulterior, a obținut un nou job, cu o mărire de salariu de 25 000 de dolari. Videoclipul s-a viralizat rapid și foarte multe persoane au început să experimenteze rage-applying-ul, iar din relatările utilizatorilor TikTok, strategia s-a dovedit a avea succes.

Cât de benefic este rage-applying-ul, dincolo de relatările de pe TikTok

Chiar dacă sună clișeic, rage-applying-ul funcționează pentru unii, dar nu în cazul tuturor. Această strategie te poate ajuta să găsești jobul ideal pentru tine, dar trebuie avut în vedere faptul că luarea unor decizii rapide, generate de furie și frustrare, ar putea să te împiedice să gândești limpede și obiectiv și, astfel, poți ajunge într-o situație și mai neplăcută. S-a dovedit de nenumărate ori că un salariu mai mare nu garantează întotdeauna un mediu de lucru mai bun sau o satisfacție profesională dezirabilă. Prin urmare, schimbarea locului de muncă este o decizie importantă, cu un impact notabil asupra fiecărui angajat, și nu ar trebui să fie luată niciodată în mod pripit, în baza unui impuls.

Altenative la rage-applying

  • comunicarea este esențială: în loc să încerci să te răzbuni pe șeful tău și pe mediul de lucru, ar trebui să ai o discuție cu superiorul tău și, dacă e necesar, cu alte persoane din companie, pentru a le spune în mod direct ce te deranjează și pentru a găsi împreună cele mai bune soluții
  • analizează în detaliu anunțurile de angajare și asigură-te că profilul jobului este potrivit pentru tine și  în concordanță cu obiectivele tale profesionale 
  • câteva zile de repaus mereu sunt benefice: ia-ți câteva zile libere în care să te deconectezi, iar când te vei întoarce la muncă e posibil să vezi lucrurile dintr-o altă perspectivă

Piața muncii, cultura organizațională și tendințele din mediul profesional se află într-o continuă schimbare. Fără îndoială, în prezent, rețelele sociale contribuie într-o mare măsură la viralizarea tendințelor dintr-un anumit domeniu. Înainte de a adera la una dintre aceste tendințe, trebuie să răspundem în cel mai sincer mod posibil la întrebarea simplă: Este potrivit pentru mine?, iar dacă vom face acest lucru avem șanse să obținem beneficii în urma acțiunilor noastre.

Surse:  

https://www.hindustantimes.com/business/explained-what-is-rage-applying-and-why-it-is-the-newest-trend-101674112793545.html

https://www.theskimm.com/money/what-is-rage-applying
https://www.theskimm.com/money/what-is-quiet-hiring