Categorii
Joburi Profesionale Sfaturi Stiri

Cum influențează social media piața muncii

Progresul rapid și continuu al tehnologiei, dublat de dorința oamenilor de a rupe barierele temporale, spațiale sau sociale, a condus la o dezvoltare complexă și perpetuă a canalelor de social media. Fie că e vorba despre a urmări activitatea prietenilor, despre a intra în contact cu persoane noi, despre a te alătura unor grupuri cu interese comune sau despre a câștiga notorietate, rețelele sociale s-au integrat în viața noastră de zi cu zi. Totodată, sunt un instrument pe care îl putem folosi în avantajul nostru, însă foarte ușor se poate întoarce împotriva noastră.

Social media influențează într-o măsură mai mare sau mai mică fiecare domeniu de activitate în parte, iar excepție nu face nici piața muncii. În urma unei simple analize a sferei profesionale, se poate observa faptul că activitatea de pe rețelele sociale impactează atât companiile, cât și angajații sau viitorii angajați.

Cum utilizează companiile rețelele sociale și ce impact au acestea asupra procesului de recrutare

Social media, canal de recrutare. În era digitală, companiile au multiple posibilități de a-și promova joburile disponibile. Pe lângă platformele de recrutare tradiționale, companiile utilizează tot mai frecvent rețele sociale precum Facebook, LinkedIn sau Twitter, pentru a atrage candidați. Astfel, procesul de recrutare a devenit mai rapid și mai eficient, datorită portalurilor care direcționează toate aplicările pentru o anumită poziție către un sistem intern. 

Impactul profilului și activității din social media asupra procesului de recrutare. În prezent, profilul profesional înseamnă mai mult decât un CV, o scrisoare de intenție sau un profil creat pe LinkedIn. Tot mai muți recrutori tind să analizeze profilul și activitatea candidaților pe rețelele de socializare. Așadar, dacă ești în căutarea unui loc de muncă, ar trebui să știi că nu numai profilul de LinkedIn, ci și alte profile, cum ar fi cel de Twitter, Instagram, Facebook sau Twitter ar putea fi analizate de către potențialul angajator. Activitatea ta din social media poate oferi recrutorilor o imagine despre personalitatea ta, despre modul în care interacționezi cu alte persoane în discuțiile de grup, despre preferințele tale sau despre relația ta cu foști sau actuali colegi. Imaginea pe care și-o creează recrutorul despre tine, ca urmare a activității tale în social media, poate decide dacă vei fi sau nu chemat la interviul de angajare. Există cazuri în care profilul tău de pe rețelele sociale are ca rezultat o impresie bună a recrutorului în ceea ce te privește și îl determină să te invite la interviul de angajare, însă există și situații în care poți rata șansa unui interviu, ca urmare a conținutului regăsit pe profilul tău. Mai mult decât atât, un criteriu de departajare între candidați similari îl poate reprezenta chiar modul în care aceștia se prezintă în social media. Așadar, ceea ce postezi este important, deoarece te poate pune într-o lumină bună sau mai puțin bună și te poate ajuta sau nu să obții un job.

Social media, instrument de employer branding. În ultimii ani, strategiile de employer branding au devenit un must-have pentru cea mai mare parte a companiilor. Atragerea unor candidați potriviți pentru joburile disponibile, creșterea vizibilității și notorietății pe piața muncii, poziționarea brandului de angajator în top, la care se adaugă dorința de a te diferenția de concurență, au transformat social media într-un instrument de employer branding. În condițiile în care primul loc unde oamenii caută, în general, informații despre o companie este social media, imaginea pe care o anumită companie o afișează pe rețelele sociale este esențială, deoarece poate atrage sau nu candidați, proiecte importante, sponsori sau colaborări benefice. De exemplu, un profil cu o activitate constantă și un conținut variat și original va atrage mult mai mult atenția decât un profil cu activitate periodică și conținut liniar.

Acces mai rapid la persoane care pot lucra de la distanță sau la anumite zone de nișă. Rețelele sociale permit angajatorilor din toate colțurile lumii să identifice potențiali angajați care ar fi disponibili să lucreze de la distanță și, în același timp, facilitează accesul la candidați care dețin un anumit set de competențe de nișă. Aceste mecanisme funcționează și invers: asemeni angajatorilor, și oamenii aflați în căutarea unui loc de muncă remote sau dintr-un anumit domeniu nișat au o deschidere mai mare către multiplele oportunități profesionale de pe piața muncii de la nivel național sau internațional.

Cum decid candidații, prin intermediul social media, dacă aplică sau nu pentru o anumită poziție 

Potențialii candidați se pot informa ușor despre o anumită companie. Așa cum recrutorii doresc să descopere ce se află în spatele unui CV, prin intermediul unui profil personal din social media, și potențialii candidații doresc să se informeze despre o anumită companie înainte să își trimită CV-ul. Acest lucru este simplu, deoarece poți analiza conturile companiei din social media, poți lua legătura cu actuali și foști angajați sau poți arunca o privire peste recenziile primite de companie de-a lungul anilor.

Cultura organizațională și valorile companiei reflectate prin social media. În general, activitatea unei companii pe rețelele sociale reflectă cultura organizațională și valorile acesteia. Pentru un potențial candidat este important să le cunoască, deoarece își va putea da seama dacă rezonează sau nu cu acestea, fapt care va determina dacă aplică sau nu pentru o anumită poziție.

Social media are puterea de a stabili trenduri pe piața muncii

Rețelele sociale au câștigat multă notorietate în ultimii ani și s-au convertit într-un mijloc prin care oamenii doresc să își facă vocea auzită. Nu de puține ori s-a întâmplat ca un anumit material să devină viral în social media și să fie vocea unui număr mare de oameni care au aceleași opinii, perspective sau idei referitor la un subiect anume. Rețelele sociale sunt un instrument puternic, utilizat de către cei mai influenți oameni ai Planetei în demersul lor de a se face auziți și de a institui mișcări sau tendințe. Excepție nu face nici piața muncii, unde se poate observa că au apărut trenduri preluate din social media. De exemplu, în ultimii doi ani, rețeaua socială TikTok a fost sursa unor trenduri care s-au resimțit la nivelul pieței muncii, atât în rândul angajaților, cât și în rândul angajatorilor. Printre cele mai populare astfel de trenduri se numără: quiet quitting-ul, quiet hiring-ul & rage-applying-ul. Toate aceste trenduri au fost abordate în mod particular pe blogul nostru :). Puteți afla mai multe AICI.


Metaforic vorbind, rețelele sociale sunt o sabie cu două tăișuri: pe de-o parte, îți pot aduce o serie de beneficii, dacă știi cum să le utilizezi și acorzi importanță conținutului postat, dar și asimilat, iar pe de altă parte pot să te împiedice să îți îndeplinești obiectivele. Așadar, este necesar ca înainte de a posta ceva în social media sau de a lăsa comentarii să iei în calcul și care ar putea fi impactul.

Exit mobile version