Piața muncii în mișcare împreună cu Târgul de Cariere

Numeroasele variante prezentate de Târgul de Cariere alături de companiile care recrutează, chiar și în perioada pandemiei, în orașele Iași, Cluj, Brașov, Sibiu și Chișinău, au stârnit speranțe în piața muncii.  Ediția de toamnă a evenimentelor Târgul de Cariere, organizată în conformitate cu nevoile exprimate de cei mai activi angajatori din piață, a atras peste 60,000 de participanți la un singur loc, în mediul online, un număr dublu față de cifrele din edițiile precedente.

Evenimentele din perioada 16 octombrie – 21 noiembrie s-au realizat prin tehnologiile de comunicare virtuală și de transmisii video integrate pe platforma www.targuldecariere.ro, promovând peste 3,000 de oportunități de carieră în diferite locații din țară, dar și din străinătate. Aceste oportunități au fost reprezentate de companiile aflate în căutarea de personal din categoria entry level, mid level și senior în domenii precum inginerie, programare, producție, automotive, achiziții, financiar-bancar,  resurse umane, marketing, comercial, customer support, servicii de consultanță și business process outsourcing. 

Participanții la Târgul de Cariere au fost așteptați atât la standurile virtuale ale angajatorilor prezenți cu personal dedicat pentru interacțiuni remote despre actualele oferte de muncă, cât și la cele zeci de prezentări, interviuri și webinarii difuzate în emisiunile moderate din studioul Târgul de Cariere. Printre cei mai mari angajatori activi s-au regăsit companiile: Vitesco Technologies la Iași și Sibiu, Emerson, GEP, MDPI, Michelin, Take off Labs și Bosch la Cluj, Accenture la Brașov și JTI, VictoriaBank și Linella la Chișinău. Recrutarea și comunicarea s-a efectuat prin intermediul platformei targuldecariere.ro pe care participanții la eveniment erau sfătuiți să se înregistreze cu CV-ul actualizat, necesar la aplicare. 

Angajatorii au primit aproximativ 5,000 de CV-uri unice numai din aplicările directe de pe platforma evenimentului, pe care, în paralel, prin transmisiunile live ale emisiunii, au oferit participanților sfaturi și sesiuni de training pe diverse teme – de la pregătirea unui CV de calitate la pașii necesari de îndeplinit pentru angajare și construirea carierei de succes în mai multe arii profesionale. Pe lângă prezentarea oportunităților profesionale, reprezentanții companiilor angajate în interviurile emisiunii Târgul de Cariere Online, au răspuns la cele mai frecvente întrebări din această perioadă. Am aflat ce provocări au întâlnit în ultimele șase luni, modalitățile prin care le-au depășit și s-au adaptat situației curente pentru a oferi angajaților cele mai bune condiții de siguranță pentru desfășurarea activităților zilnice de muncă, precum și câteva din planurile lor de viitor. 

Cu câteva excepții întâlnite în domeniul medical, retail, inginerie și producție, în care activitățile de muncă necesită prezența fizică a personalului la locațiile companiilor, în această perioadă, majoritatea angajatorilor oferă angajaților săi posibilitatea de a lucra de acasă. Multe persoane declară că munca de la distanță este viitorul, numărul acestor oportunități fiind în continuă creștere, și că remote work este direcția în care ne vom îndrepta şi în urma epidemiei, mai ales în condițiile în care este profitabilă pentru ambele părți, atât pentru angajat, cât şi pentru angajator. Companiile din industria IT sunt primele din categoria angajatorilor care oferă posibilitatea de a lucra de acasă şi program flexibil.

Studiile realizate înainte de pandemie de către organizații ca INACO, Colliers International și companiile Big4, au arătat că peste 30% din spațiile de lucru, plătite de companii, sunt nefolosite într-o zi de muncă. Autorii acestora au argumentat că lucratul într-un birou pe baza unui program fix, va fi o excepție în viitor, întrucât se va putea realiza aproape orice muncă din oricare colț al lumii și la orice oră din zi și noapte, odată cu avansarea tehnologiei în direcția automatizării proceselor prin sisteme de inteligență artificială și dezvoltarea rețelei de internet. Angajații vor deveni mai flexibili, mai agili și mult mai conectați, evaluarea activităților se va realiza pe baza calității şi cantității rezultatelor livrate de ei la final, iar orele lucrate măsurate prin sistemele de pontaj, nu vor mai conta în acest context. Aceste date, valabile în condițiile în care nu exista încă pandemie, ne inspiră şi în ziua de azi. 

În emisiunea Târgul de Cariere Online, reprezentanții companiilor au povestit despre cum au renunțat la birouri, mai ales după ce angajații lor s-au adaptat cu noile condiții de a lucra de acasă, dar și despre realizările de succes pe care le-au avut în ultimele 6 luni și noile strategii de expansiune. 

La finalul interviurilor au fost rugați să-și exprime așteptările de la noii angajați și participanții Târgul de Cariere. Printre așteptările exprimate se regăsesc onestitatea, rezistența la stres, abilitățile de comunicare, cunoașterea unor limbi străine și experiența în folosirea tehnologiei în online, iar sfaturile lor pentru candidați sunt: să studieze nu doar descrierea jobului înainte de aplicare, ci și compania care o prezintă, să-și cunoască atât calitățile, cât și slăbiciunile și să fie cât mai sincer cu el însuși în timp ce se prezintă la interviu.

La întrebarea de ce aleg Târgul de Cariere ca instrument de recrutare, răspunsul companiilor participante a fost: ”încrederea”, ”posibilitatea de interacțiuni cu viitorii angajați”, “cel mai bun canal de employer branding”, ”calitatea CV-urilor”, ”publicul extrem de receptiv și curios”, ”servicii de calitate, adaptate şi livrate conform cerințelor” şi “transparența şi credibilitatea organizatorilor”.

După un deceniu de activitate în domeniul evenimentelor de recrutare și employer branding în piața din România și Republica Moldova, având mereu ca scop centralizarea și promovarea afacerilor aflate în dezvoltare la nivel local, facilitând contactul cât mai direct între membrii comunităților urbane și oportunitățile de carieră din proximitatea acestora, Târgul de Cariere a demonstrat, din nou, că variante există, chiar și online.

Într-o perioadă de transformări, în care condițiile de siguranță sunt pe primul loc, organizatorii răspund nevoilor de personal ale companiilor, sunt alături de ele în procesul de adaptare la situația existentă și le oferă servicii și soluții personalizate, chiar și în afara evenimentelor de marca Târgul de Cariere.