Printre antreprenorii intervievați de echipa Târgul de Cariere, în cadrul proiectului menit să prezinte povești de succes și experiența primului loc de muncă, se numără și Mihai Cotos, managerul firmei Târgul de Cariere.
„Evenimentalist” și antreprenor cu experiență de peste 14 ani în domeniul organizării de evenimente, Mihai a fost implicat de-a lungul timpului într-o serie impresionantă de evenimente, de la Jazz în the Park, Cluj Craft Beer Festival sau Photo România Festival și până la Cluj Tech Society și chiar Digital Crusade.
În interviul de mai jos vom afla cum un caracter curios și ambițios te ajută să rămâi implicat în proiectele pe care le iubești, cum atitudinea contează atunci când vrei să faci imposibilul, iar cum atunci când faci ceva cu pasiune, te încarci din energia echipei pentru a trece peste momentele de stres la locul de muncă.
Cum ai ales domeniul evenimentelor de recrutare?
Mihai Cotos: Primii mei doi ani de facultate au fost definitorii pentru ceea ce a urmat. Deziluzionat să constat că visele din liceu nu se potrivesc cu realitatea din universitate, dezamăgit de curriculum și de lipsa de aplicabilitate în practică a materiilor studiate, mi-am dat seama că nu am fost deloc ghidat de sistemul de educație pentru primii mei pași în viață profesională. Mai mult, pentru angajarea la PRIMUL JOB, ți se cerea experiență. Ce experiență profesională poți avea ca student în anii terminali sau ca proaspăt absolvent?
Și pentru că nu eram singurul care simțea și gândea toate acestea, împreună cu doi colegi din AIESEC – o organizație al cărui membru am fost pe toată durata facultății – am pus bazele unui prim eveniment de recrutare, în noiembrie 2006, în Cluj-Napoca, la Casa de Cultură a Studenților. Fiecare am făcut de toate pentru acest prim eveniment: vânzări, montaje de standuri, machete, lipit afișe, comunicare. Și am prins curaj să continuăm!
Cum ai ales primul tău job? Povestește-ne puțin despre primele tale aventuri profesionale.
Mihai Cotos: Sunt un norocos: nu a fost nevoie să mă angajez niciodată! Am prins de timpuriu microbul antreprenoriatului și am reușit să mă întrețin din inițiativele mele.
Cu primii bani făcuți din design (web, machete) înca din anul 3 de facultate am reușit să pun bazele mai multor firme cu mai mult sau mai puțin succes. Nu m-am temut niciodată să testez și cred că asta e “arma mea secretă”. Mereu am căutat să construiesc alături de oamenii apropiați – cu unii am rămas și acum partener în multe inițiative.
Îmi amintesc cu drag de începuturile Târgului de Cariere – la momentul lansării singurul eveniment privat de recrutare în sistem de caravană națională, de business-ul de pionierat cu cărți audio – gândit mult prea înainte de trend, implicarea mea într-o firma de traininguri cu specializare pe Train the Trainers, dar îmi amintesc și alte inițiative fără legătură cu zona de events și pentru care am fost mai degrabă finanțator decât parte activ implicată: farmacie, bar șamd.
Care este cel mai enervant stereotip de la job-ul tău? Și cum l-ai combătut?
Mihai Cotos: Răspunsul “NU SE POATE” mă enervează și mă ambiționează în egală măsură.
“BA SE POATE! Doar să vrei!” Sunt convins că orice este posibil, doar să vrei și să îți pui energia și creativitatea la treabă. Mereu există o soluție, trebuie să știi să o alegi pe cea mai potrivită, să își sufleci mânecile și să o aplici.
Povestește-ne puțin despre traseul tău profesional. Cum ai ajuns să faci evenimente?
Mihai Cotos: Privind în urmă, tot ce am construit am construit în jurul oamenilor: evenimente, festivaluri, concerte, programe sau chiar baruri. Din dorința de a face diferența, de a construi ceva, de a influența în bine viețile altora!
În facultate am făcut o alegere extrem de inspirată. Și anume, am ales să-mi petrec timpul liber că membru al unui ONG, AIESEC. Am ajuns să merg la AIESEC mai des decât la școală și am tratat întreagă experiență că pe un job.
O altă oportunitate a fost alegerea mea ca MARKETING VP, în cadrul organizației AIESEC Cluj. Așa am descoperit cât de mult îmi place această zonă și cât de tare mă reprezintă. Și în ziua de azi, tot marketer mă consider și prefer oricând un task de marketing unui alt task de sales sau financiar.
În 2006, am pus bazele Târgului de Cariere și nu mi-am schimbat “jobul” de atunci. An de an m-am adaptat și m-am reinventat alături de echipa mea și alături de parteneri! Tot din 2006 suntem parteneri cu eJobs, un adevărat parteneriat! Ne sprijinim reciproc și creștem împreună în online și offline. Și cu ocazia această țin să le mulțumesc colegilor mei de la eJobs!
În februarie, am ieșit din zona noastră de confort și am sprijinit eJobs în organizarea “Leap” – cea mai mare conferință de HR din România! O experiență importantă care ne-a marcat începutul acestui an!
De-a lungul carierei mele, pe lângă Târgul de Cariere au fost multe alte experiențe – concerte, festivaluri, proiecte – m-am bucurat de toate și am învățat că un antreprenor trebuie să știe când să renunțe și când merită să continue. “Pick your fights!” Altfel nu vei mai avea energie pentru lucrurile care contează!
În ultimii doi ani am reușit să transform în business o altă pasiune de-a mea: gaming-ul! Am extras segmentul de IT&C din Târgul de Cariere și am organizat un alt tip de eveniment de recrutare, completat de mai multe activări din domeniul gaming, inovație, AR, VR. Așa s-a născut Cluj Tech Society și, curând, Digital Crusade – o caravană națională de campionate dedicate pasionaților de e-sports: League of Legends, TFT, CS GO, FIFA. Anul trecut am reușit să ducem conceptul Digital Crusade și la Comic Con – unul din cele mai importante evenimente dedicate fanilor universului fantasy, science fiction și a jocurilor.
Ai avut momente de burn-out? Cum ai trecut peste ele?
Mihai Cotos: Este un lucru știut că evenimentele consumă multe resurse! Și nu mă refer la bugete. Viața de evenimentalist e una plină de adrenalină, cu multe ore nedormite, fără zile libere, fără sărbători. Însă, pe cât de mult te consumă organizarea unui eveniment, pe atât de mult te și încarcă. Primești energia echipei tale, a partenerilor tăi, a clienților tăi, a oamenilor care aleg să își petreacă timpul la evenimentul tău! Ajungi să “te hrănești” și să trăiești pentru toată această energie. Important e să păstrezi echilibrul între viața profesională și cea personală. Ușor de zis, mai greu de făcut. O înveți pe propria piele și de cele mai multe ori nu e o lecție ușoară. Dar, cum spuneam și mai devreme “orice este posibil, doar să vrei”!
Care sunt cele mai mari provocări din carieră ta? Poți să ne dai un exemplu concret de situație dificilă pe care a trebuit să o gestionezi la locul de muncă?
Mihai Cotos: Cred că provocarea mea e și provocarea tuturor celor care ne citesc acum, în aceste zile greu încercate. Provocarea e aceeași pentru toți – angajatori și angajați, evenimentalisti sau participanți la evenimente, companii mari și companii mici – CUM TE REINVENTEZI? CUM TE ADAPTEZI FIECĂRUI CONTEXT DE PIAȚĂ, ADUCÂND CEVA NOU ȘI INOVATIV? Reinventarea este esențială pentru un antreprenor de cursa lungă, în momente de criză sau în perioade de acalmie!
De când am crescut business-ul, au crescut și responsabilitățile și a apărut o nouă provocare, una la fel de presantă! Provocarea mea îi vizează pe oamenii din echipa mea, care cred în mine, care mă susțin, care la final de lună se întrețin sau își întrețin familia din ce câștigăm împreună! Îmi doresc să pot să-i ajut să crească profesional, fiecare identificând segmentul în care se regăsește cel mai mult. Mi-aș dori să pot să îi influențez și să le dau curaj să crească, oferindu-le nu soluții ci oferindu-le cele mai bune oportunități de a se dezvolta. Asta m-ar face cu adevărat împlinit… chiar dacă ar însemna că într-o zi vor pleca de lângă mine ca să își construiască propriul lor vis.
Povestește-ne care sunt cele mai întâlnite “perle” la angajații tăi?
Mihai Cotos: Bună întrebare! Am o echipa tare veselă și năstrușnică! Mă mândresc să lucrez cu colegi din toate colțurile țării. Așa că, îți dai seama, cele mai multe “perle” vin din limbajul folosit. Regionalismele ies la iveală mai ales în momentele de presiune și oboseală și atunci afli că ai noștri colegi din Republica Moldova vor să ne “dea un sunet” adică să ne “dea un bip/un apel”. După ce termină montajul, echipa de ardeleni îmi confirmă că “treaba-i oablă” adică totul decurge bine și îmi spune să mă calmez, să nu mă stresez, pentru că ne iese și de data asta: “șezi blând, cumva tăt a fi!”
Eu le spun că vreau “să facem frumos”, iar moldovenii îmi confirmă că e “tat normal”. Ca la final să primesc statusul de la assistant production manager, adică de la “holoangar”.
Un moldovean, o basarabeanca, un bucovinean și un ardelean s-au întâlnit într-o dimineață la sediul firmei! Deja sună a început de banc, dar așa e la noi la birou, zi de zi!
Ce recomandări ai da tinerilor care merg pentru prima dată la un interviu? Ce ar trebui să facă și ce nu?
Mihai Cotos: Cum ziceam, nu am fost niciodată intervievat în calitate de candidat la un job, dar am asistat sau am susținut nenumărate interviuri. Ce am apreciat mereu și ce văd că aduce valoare oricărei astfel de experiențe este onestitatea. Fii sincer cu tine, fii sincer cu cei care te întâlnesc pentru prima dată! Nu încerca să te “over sell” pentru că nu vei putea confirma. Nu fi nici prea modest, pentru că e totuși un concurs și trebuie să îți cunoști și să îți recunoști potențialul. Iar dacă primești un refuz, nu o lua personal: o discuție de 30 de minute și un CV nu te pot defini în totalitate. Orice experiență este o lecție care te pregătește pentru pasul următor. Ia lecția ca atare și mergi mai departe!