Categorii
Sfaturi

 Cum să devii mai productiv la locul de muncă

În viziunea angajatorilor, una dintre principalele calități pe care ar trebui să o aibă un angajat este productivitatea. Chiar dacă toți ne dorim să fim cât mai eficienți și productivi la locul de muncă, există momente în care lucrurile nu ies cum ne dorim și începe să apară neîncrederea în sine și în munca noastră. Un lucru e cert: nu este ușor să fii productiv, deoarece de multe ori trebuie să îndeplinești sarcini complexe și ai nevoie de timp pentru a le finaliza corect. Cu toate acestea, există o serie de aspecte pe care le poți gestiona astfel încât să devii mai eficient, să aduci un plus de valoare companiei și, implicit, să evoluezi și să te dezvolți din punct de vedere profesional și nu numai. Îți prezentăm câteva modalități prin care poți deveni mai productiv la locul de muncă:

  • Elaborează o listă cu sarcinile pe care le ai de îndeplinit, apoi prioritizează-le. Alocă timp pentru a stabili un clasament al obiectivelor și priorităților. Acest lucru te va ajuta să descoperi ceea ce este cu adevărat important și, mai ales, vei știi de unde să începi. Este primul pas spre a-ți gestiona bine timpul și a-l folosi în mod productiv.
  • Începe ziua cu sarcinile cele mai dificile. Numeroase studii arată beneficiile abordării celor mai dificile sarcini în prima parte a zilei. Atunci când începem o nouă zi, nivelul de energie fizică și mentală este mai ridicat și, prin urmare, nu va fi nevoie de un efort atât de mare ca atunci când, de exemplu, ne concentrăm asupra anumitor sarcini după-amiaza, când oboseala începe deja să își facă simțită prezența.
  • Adoptă o atitudine pozitivă. Fără îndoială, starea de spirit influențează productivitatea unei persoane. O atitudine pozitivă te ajută să fii mai eficient la locul de muncă, să ai alte perspective și să te focusezi pe găsirea celor mai potrivite soluții, nu pe faptul că lucrurile nu au mers din prima așa cum ți-ai fi dorit. De asemenea, adoptarea unei atitudini pozitive este o bună modalitate de a optimiza mediul de lucru și relațiile dintre colegi.
  • Minimizează întreruperile. Tuturor ni s-a întâmplat să ne oprim din ceea ce făceam la un moment dat din diverse motive, ca de exemplu: discuții informale între colegi, notificări primite pe telefon, apeluri, mesaje. Acest lucru poate avea ca rezultat scăderea nivelului de productivitate prin faptul că este necesar mai mult timp să revii la ceea ce făceai înainte. Mai mult decât atât, este posibil ca apoi să te simți neinspirat și să ai nevoie de o perioadă mai lungă să finalizezi ceea ce ți-ai propus.
  • Ordonează-ți spațiul de lucru. Uneori, se întâmplă ca graba de a îndeplini sarcinile trasate să conducă la dezordine atât în spațiul fizic, cât și în spațiul virtual (dosare, documente, baze de date, materiale multimedia) ceea ce reprezintă un dezavantaj pe termen mediu și lung. Prin urmare, dacă faci un efort pentru a menține ordinea, vei economisi timp atunci când cauți documentele sau datele de care ai nevoie. Totodată, studiile arată că angajații care își desfășoară activitatea într-un mediu ordonat sunt mai productivi decât cei care nu pun accent pe acest aspect.
  • Utilizează regula celor 2 minute. Este foarte utilă pentru a maximiza performanța la locul de muncă și te ajută să profiți la maximum de perioadele scurte dintre sarcinile complexe. Ideea este următoarea: dacă ai vreo sarcină sau o acțiune care poate fi realizată în două minute sau mai puțin, e recomandat să o efectuezi imediat. Experții susțin că finalizarea imediată a unei sarcini necesită mai puțin timp decât revenirea la ea mai târziu.
  • Ia pauze de fiecare dată când simți nevoia. Poate fi tentant să eviți să îți faci timp pentru o pauză, dar atunci când nu îți oferi pauzele necesare, productivitatea generală este afectată și se ajunge la oboseală sau epuizare. Chiar și pauzele de doar câteva minute te pot ajuta să îți reîncarci bateriile și să vii cu idei noi. Metode precum Tehnica Pomodoro pot fi de ajutor. Tehnica Pomodoro presupune perioade de lucru de 25 de minute, cu pauze scurte de 5 minute. O bună programare a pauzelor ajută la susținerea gradului de productivitate pe parcursul unei zile întregi.
  • Odihnește-te suficient. Sfatul specialiștilor care ne recomandă să dormim cel puțin șapte ore pe noapte nu este doar un mit. Odihna este esențială pentru ca organismul și mintea să se refacă și să fie gata pentru următoarea zi. Dacă reușești să te odihnești suficient, singur vei observa că îți îndeplinești sarcinile mai ușor și mai eficient. 

Productivitatea la locul de muncă este benefică atât pentru dezvoltarea ta profesională, cât și pentru succesul unei companii. Înainte de a implementa strategiile menționate mai sus, trebuie să știi că e nevoie să fii cât mai consecvent. Oferă-ți libertate totală de a învăța și de a-ți dezvolta abilitățile, iar în acest fel și nivelul de productivitate va crește.